شرکت قطعات زنجیری اورست
Everesst chain Instrument co

شرکت قطعات زنجیری اورست ، انواع زنجیر الواتور ، زنجیر کرپی و زنجیر حلقوی

کرپی الواتور​​​​​​​ (Elevator Shackle)

خانه | محصولات کرپی الواتور

کرپی الواتورهایی که عموماً در دو دسته بندی DIN 745 , DIN 5699 تقسیم بندی می‌شوند علیرغم سادگی ظاهری ، فرآیند ساخت پیچیده‌ای دارند . کرپی الواتور بر خلاف زنجیر‌ها که سابقه بسیار طولانی و تاریخی در صنعت داشته‌اند ، با پیدایش و اختراع الواتورهای صنعتی پا به عرصه وجود گذاشتند و مشابه زنجیر و فرآیندهای تکامل یافته در ساخت آن ، کرپی ها هم تکامل چشمگیری طی ده‌های گذشته داشته‌اند .  
​​​​​​​استانداردهای کرپی در دو دسته 5699 و 75 در بدو امر توسط موسسه DIN تقسیم بندی شد . بعدها دسته دیگری از کرپی‌ها با سایز بینابین و خارج از استاندارد این جداول تولید و به بازار آمد اما استاندارد دیگر ویرایش جدیدی پیدا نکرد .در جدول زیر سایز و ابعاد این استاندارد مشخص شده است 

از مسائل مهم کرپی های الواتور تکنولوژی ساخت آن است . بعد از ویرایش استاندارد در سالهای اولیه (1860 میلادی) شرکت‌های زنجیر ساز تنوع زیادی در پروسه ساخت کرپی نیز ایجاد کردند که منجر به بالا رفتن کیفیت و نرخ پائین سایش در مقاطع درگیر (زانو ها)  و ضریب شکستهای حیرت انگیز دسترسی پیدا کردند . این فرآیند‌های ساخت جدید طی سالها در گرو گروه اندکی از زنجیر سازان بود ، تا نهایتاً شرکت‌های پیشرو با مهندس معکوس و آنالیز‌های دقیق اقدام به آزمون و خطا و تولید زنجیر با کیفیت جدید کردند . 
​​​​​​​امروزه علی‌رغم گذشت بیش از 150 سال از تدوین استاندارد تعداد شرکت‌های برجسته زنجیر و کرپی ساز در دنیا به کمتر از 10 شرکت می‌رسد که این خود نشان بارزی از پیچیدگی ساخت و توانایی صنعتی - دستگاهی بالا است . کرپی یا شگل‌های  الواتور پیچیدگی های عمیق ساخت دارد که توان مقاومت در برابر سایش بالا در مقاطع درگیر با زنجیر از یک طرف و از طرف دیگر تحمل وزنی باکت ها و نحوه درگیری با باکت را در خود ایجاد کنند . 

امروزه علی‌رغم گذشت بیش از 150 سال از تدوین استاندارد تعداد شرکت‌های برجسته زنجیر ساز در دنیا به کمتر از 10 شرکت می‌رسد که این خود نشان بارزی از پیچیدگی ساخت و توانایی صنعتی - دستگاهی بالا است . زنجیر الواتور علی رغم سادگی ظاهری پیچیدگی های عمیق ساخت دارد که توان مقاومت در برابر سایش بالا در برخورد با اسپراکت و چرخدنده ها از یک طرف ، تحمل بار با ظرفیت ضریب شکست بالا از طرف دیگر دو معیار مهم آن تلق می‌شود . 

کرپی پایه C45E :

  ساده‌ترین متریال قابل استفاده در کرپی‌ها هستند که عموماً بنا به تشخیص و امکانات زنجیر ساز یا کارفرما از متریال‌ C45E استفاده می‌شود . باید توجه داشت متریال C45E علیرغم تشابهات بسیار زیاد با CK45 خروجی شرکت‌های فولاد ساز تفاوتهای ساختاری ملوکولی در سطوح کم دارد که این دو را از هم متمایز می‌کند . عموماً استفاده از متریال CK45 قابل پذیرش بوده اما نباید نسبت به تغییرات ساختاری بی تفاوت بود . 

کرپی‌های پایه کروم نیکل و کروم مولیبدن : 

نسل جدید کرپی‌های الواتور از متریال کروم نیکل و کروم مولیبدن به عنوان پروفیل پایه استفاده شده که با امکان کربورازیسیون پیشرفته سطح بسیار بالاتری از سختی (مقاوم در برابر سایش ) ضریب شکست (مقاوم در کشش) را به مصرف کننده می‌دهد . وجود نیکل کروم و نیکل و کروم و مولیبدن امکان بالابردن چقرمگی سطح غیر سخت شده توئمان با سطح بسیار سخت را برای ساخت کرپی فراهم آورده است . 

دسته بندی کرپی الواتور از نقطه نظر متریال 

در خصوص سختی و ضریب شکست :

کرپی ها همواره نقش فدا شونده را در جریان الواتور ایفا می‌کنند . همانگونه که زنجیر همین نقش را برای چرخ زنجیر یا اسپراکت ایفا می‌کند . این مدل وزن‌دهی به اجزا عموماً بر اساس ارزش مالی آنها ایجاد شده است . 
کرپی بر خلاف زنجیر طی عملیات حرارتی پیچیده به تمامی سخت نمی‌شود و علت آن از دست ندادن چقرمگی بالا است . در گذشته کرپی‌ها را درست مشابه زنجیر سراسر سخت می‌کردند (و البته کمی کمتر از زنجیر) تکنولوژی جدید ساخت کرپی سختی بالا را تنها در نواحی درگیر با زنجیر ایجاد می‌کند تا چقرمگی بالایی را برای کرپی ایجاد کند . 
در نواحی درگیر با زنجیر برای رسیدن به سطح قابل قبولی از سختی ، از عملیات حرارتی القائی استفاده می‌شود . که با استفاده از المنت‌های حرارتی ایجاد و سختی سطح آن را در کرپی‌های معمول با متریل C45E به حدود 55-60 RC معادل 600 KP/MM² = HV30 Min می‌رساند . طبعاً در کرپی‌ با متریال کروم مولیبدن – کروم نیکل مولیبدن این ضرایب بالاتر می‌رود . نکته مهم این است که ضرایب سختی نیز باید از سختی زنجیر درگیر با کرپی کمتر باشد .  
ضریب شکست کرپی در تمام سایزها الزاماً باید از ضریب شکست زنجیر پائین تر باشد . که این نیز به دلیل نقش آن در الواتور ایجاد می‌شود . 
​​​​​​​

در خصوص انتخاب صحیح کرپی :

نکته پایانی در خصوص انتخاب صحیح کرپی یکپارچکی آن در الواتور است . باوری که شاید به غلط در صنعت و انتخاب قطعات یدکی الواتورها رایج شده است سفارش بالاترین سطح کیفی کرپی بدون در نظر گرفتن سایر قطعات الواتورها است . هنگامی که بالاترین سطح سختی و ضریب شکست کرپی را در الواتور بدون در نظر گرفتن سایر عوامل انتخاب می‌شود و یا یکپارچگی اورهال الواتور رعایت نشود ، این امر سبب می‌شود کرپی نقش فداشوندگی خود را به زنجیر و یا اسپراکت یا چرخ زنجیر می‌دهد و به مرور زنجیری سایش پیدا می‌کند که از لحاظ بار مالی چندین برابر کرپی قیمت دارد . و یا در مواردی این اتفاق برای محرک اصلی الواتور می‌افتد که خسارات بسیار زیادی را متوجه کارفرما میسازد . 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کرپی الواتور ، می‌توانید از طریق دکمه رو‌به‌رو ، مقاله آن را نیز مطالعه نمائید ←

📖 مطالعه بیشتر

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد زنجیر الواتور ، می‌توانید از طریق دکمه زیر ، مقاله آن را نیز مطالعه نمائید  ↓

کرپى الواتور DIN: 745-5699زنجير الواتور DIN: 764-766زنجیر آویز - زنجیر نرمه کش
زنجير حلقوی End Lessقفل و کانکتورهای زنجیرزنجیرهای گرید 80
چرخدنده های بزرگ کوره و آسیابزنجیر باند آموند زنجير ريكلايمرزنجیر انتقال مواد معدنی
انواع چرخ زنجیر و اسپراکتزنجیرهای مقاوم در برابر دماScraper Conveyors Chain
(جهت توضیحات بیشتر از صفحه محصولات دیدن فرمائید)